+ עוד בבודהיספרא בשנת 2024 +

חמלה רדיקלית: לקראת פדגוגיה דיאלוגית בודהיסטית
מאת: אסף סטי אל בר (Ph.D)

*** הספר ממומן על ידי מועצת מפעל הפיס לתרבות ולאמנות ומיועד לצאת לאור בקיץ 2024 ***

הבודהיזם הפוליטי בן זמננו אינו מסתפק בהפגת אי-הנחת הקונקרטית של האדם שמולנו, והוא פונה לחפש אחר המקורות הממוסדים של אי-נחת, כאב וסבל. זוהי חמלה עמוקה, רדיקלית, שאינה מסתפקת בפתרון הבעיה, אלא שואפת להביא פתרון לשורשיה. חמלה שכזו מתבוננת על החברה, על מועקות המודרניוּת, ומזהה את הניכור, את הנרקיסיזם, את התזזיתיות ואת החרדה. היא מבקשת לתת להן מענה אישי, אך גם מענה חברתי.

המענה החברתי מופיע בדמותה של אוטופיה חברתית – "החברה השפויה" כפי שמגדיר זאת אריך פרום – שאל כינונה יש לחתור ללא היאחזות, ומתוך הבנה שאוטופיה לא תוכל לעולם להתגשם במלואה. בד בבד אנחנו זקוקים לאוטופיה חברתית ונפשית כדי לדעת להיכן לנוע כדי למצוא כיוון, תכלית ומשמעות במעשה החינוכי.

הפדגוגיה הדיאלוגית מתייחסת למפגש, לזיקה ולקשר שבין מחנך ותלמיד, כאל מוקד המעשה החינוכי. מפגש שלם שכזה מבוסס על יכולתו של המחנך להיות בנוכחות מלאה עם התלמיד ולראות אותו במלוא ממשותו, כפי שהיא כעת וכפי שהיא עשויה להיות. מהי, אם כך, דמותה של מחנכת זו? או, חשוב יותר, כיצד עשויה מחנכת כזו לצמוח בשדה החינוכי בן זמננו?

הדרך הבודהיסטית מציעה מחשבה, הגות ותרגול מעשי שעשויים לאפשר את פריחתה של פרקטיקה שכזו בחינוך בן זמננו; את פעולתו של המחנך בכיתה כנוכחות חומלת. זוהי התגלמות של תפיסה דיאלוגית שמצביעה על האופן שבו שתי נפשות פוגשות זו את זו, ועל דרכי התבוננות ותרגול שבכוחן לאפשר מפגש שלם בין בני אדם.

ד"ר אסף סטי אל-בר מתרגל ולומד בדרך הבודהיסטית מאז 1997, במסורות הוויפאסנה (תובנה) והבודהיזם הטיבטי ומתעניין באופנים שבהם ניתן לשלב תהליכים של שינוי פנימי ורוחני (תיקון אדם) במעורבות  ובמחויבות חברתית (תיקון עולם). אל בר הוא איש חינוך, המלמד פילוסופיה ומדיטציה במסגרות שונות.

d7a4d7a8d795d7a4d799d79c-d7a8d79f-d794d795d7a4d7a8